Vi vet alla hur det känns att använda ett system som ger gråa hår. Den belastning som tekniken kan orsaka är så vanlig att Arbetshälsoinstitutet talar om fenomenet teknostress.
I dag är en stor del av arbetet digitalt, men systemutvecklingens roll i att säkerställa god arbetsergonomi har ofta underskattats. I centrum för utvecklingsarbetet borde alltid finnas användarens behov.
Den icke vinstdrivande förpackningsproducentsammanslutningen Sumi har tagit användarens fördel som ledstjärna och börjat utveckla ett system som berör upp till 30 000 finländska företag – det vill säga nästan alla som antingen förpackar sina produkter eller importerar förpackade varor.
“ Systemets anpassningsförmåga är viktig för att olika medarbetare ska kunna använda tekniken på ett sätt som passar dem.”
Dessa producentansvariga företag ska ordna avfallshanteringen för de förpackningar som de släpper ut på marknaden och svara för kostnaderna för detta. Rapportering av förpackningsuppgifter är en väsentlig del av det lagstadgade producentansvaret.
Sumis informationssystemchef Anders Lundin och projektkoordinator Anne-Mari Kulju berättar hur det nya rapporteringssystemet SumiOn utvecklades med användarens bästa i fokus.
”Systemets anpassningsförmåga är viktig för att olika människor ska kunna använda tekniken på ett sätt som passar dem. I Finland finns ett stort antal förpackningsproducenter som sköter eller kommer att sköta rapporteringen via oss. Därför ville vi beakta både de företag som vill hålla fast vid sina tidigare rapporteringssätt och dem som inspireras av nya funktioner,” säger Lundin.
”I ett bra system behöver man inte välja bara ett arbetssätt. För SumiOn innebär detta att användaren kan kombinera det traditionella och nya rapporteringssättet.”
Kulju berättar att utvecklingen av SumiOn-rapporteringssystemet engagerade människor och företag med olika bakgrund för att systemet verkligen skulle bli lätt att använda.
”Vi hade med oss erfarna producentansvarsexperter men också personer utanför branschen. På så sätt fick vi en tydlig bild av om systemet känns logiskt för alla.”
Genom testkunderna fick Sumi värdefull feedback om vilka funktioner som bäst underlättar deras arbete.
Utifrån responsen har systemet gjorts användarvänligt – och vidareutveckling är redan planerad. Många kunder har till exempel efterfrågat möjligheten till integration med SumiOn.
”Vi skapar ett öppet programmeringsgränssnitt till rapporteringssystemet så att vi i framtiden kan hämta uppgifter direkt från kundens eget system. På så sätt överförs rapporteringsinformationen automatiskt till rätt plats,” säger Kulju.
Utvecklingsarbetet har fokuserat på just de utmaningar som ofta gör rapportering av förpackningsmaterial komplicerad. Många rapportörer har inte vetat vilka fält som ska fyllas i eller vilka frågor som är relevanta för just deras företag.
Därför har man velat göra SumiOn till ett vägledande system: det leder användaren steg för steg till rätt rapporteringskategori.
”Vi har förenklat ett komplicerat ämne så mycket som möjligt,” berättar Kulju.
”Vi har tagit bort onödiga fält som förvirrar användaren. Dessutom finns det instruktioner vid varje fält om hur det ska fyllas i,” tillägger Lundin.
Om användaren ändå har frågor finns ett AI-verktyg som hämtar information direkt från lagstiftningen och övervakande myndighetens texter. I mer komplexa fall hänvisar AI:n användaren till Sumis egna experter.
Utvecklingsteamet är entusiastiskt över resultatet.
”Även om projektet har varit utmanande och tidsschemat strikt, har stämningen varit positiv och samarbetet smidigt. Det här kommer att bli riktigt bra,” sammanfattar Kulju.
Artikeln är skriven av Judit Wikman från kommunikationsbyrån Netprofile.