Sumi har sagt upp sitt basserviceavtal med tjänsteleverantören Rinki
Sumi har sagt upp sitt basserviceavtal med tjänsteleverantören Rinki. Trots detta fortsätter alla lagstadgade producentansvarstjänster som tidigare i...
1 min read
Sumi Oy Swedish Aug 27, 2025 9:00:00 AM
I maj 2025 sade Sumi upp det grundläggande serviceavtalet med servicebolaget Ring. Beslutet baserades på ett starkt önskemål från våra kunder: Producentansvarets rapportering måste bli smidigare, kostnadseffektivare och bättre stöda den ständigt föränderliga lagstiftningen.
Rapportering, kundservice, fakturering, avtalshantering och kommunikation om producentansvar för Sumis kunder kommer nu att ske direkt genom Sumi, utan mellanhänder.
Från och med den 1 januari 2026 kommer alla Sumis kunder att rapportera sin förpackningsdata i det nya rapporteringssystemet SumiOn, vilket innebär att Sumis kunder inte längre kommer att ha tillgång till Rinkis Extranet från och med 2026.
Det nya systemet har utvecklats tillsammans med producenterna och erbjuder ett brett utbud av möjligheter för hantering och rapportering av förpackningsdata:
Snabbare rapportering:
Notera! I SumiOn kan du fortfarande rapportera på traditionella Rinki-sättet om du inte vill använda systemets nya funktioner omedelbart!
Under hela hösten kommer vi att informera och instruera våra kunder om införandet av rapporteringssystemet SumiOn och de nya funktioner som det medför. Om du har ytterligare frågor och vill diskutera rapportering och producentansvar, vänligen kontakta oss via e-post på info@sumi.fi
Sumi har sagt upp sitt basserviceavtal med tjänsteleverantören Rinki. Trots detta fortsätter alla lagstadgade producentansvarstjänster som tidigare i...
Sumi Sorting Oy:s sorteringsanläggningsprojekt för plastförpackningar har idag, den 10 juni 2025, övergått till byggfasen. Under årets första månader...
Sumi har ingått samarbetsavtal med den svenska förpackningsproducentsammanslutning TMR samt med Recipo, producentsammanslutning för el- och...