1 min read

Utökade företagskundtjänster och nya medarbetare ger  kunderna ännu  mer stöd

Utökade företagskundtjänster och nya medarbetare ger kunderna ännu mer stöd

Sumi tar ett steg in i en ny era genom att erbjuda sina kunder ett bredare utbud av företagskundtjänster. 

Avtalet med Rinki upphör vid årets slut, och framöver kommer Sumis kunder att få samma lagstadgade tjänster inom producentansvaret direkt från Sumi. 

Som en del av förändringen ansluter sig tre nya medarbetare till Sumi för att stötta kunderna i rapportering och fakturering samt hålla dem uppdaterade om förändringar i lagstiftningen. 

 
Nya medarbetare och AI stödjer rapporteringen 

SumiOn är ett nytt rapporteringssystem som förenklar rapporteringen av förpackningsdata. Sumi, känd för sin handlingskraft, började utveckla systemet efter att kunder uttryckt behov av smidigare rapportering. Utgångspunkten var tydlig: producentansvaret ska inte bara vara en lagstadgad skyldighet och en kostnad – det ska också skapa nytta för verksamheten. 

Användarna av SumiOn får stöd av de nya kundrådgivarna Jenni Lahtinen och Tiia Tankka, som kan det nya systemet ut i fingerspetsarna. 

”Även om systemet är mycket lätt att använda finns vi alltid redo att hjälpa till om något problem uppstår. Vi vill säkerställa en smidig vardag och en enkel introduktion för alla kundföretag,” säger Tankka. 

Varje användare som rapporterar förpackningsdata får dessutom hjälp av SumiOns AI-assistent. AI:n ger snabba svar på vanliga frågor, förpackningsdefinitioner och kan till och med vägleda användaren i systemet. Om AI-stödet inte räcker till erbjuder Sumis företagskundtjänst och expertteam ytterligare hjälp. 

Sumis nya kommunikationsassistent Annika Korte betonar att den inbyggda AI:n ger tillförlitlig information. 

”Vi har utvecklat AI-assistenten mycket och byggt upp den med verifierade källor. Assistenten hjälper till i rapporteringen men kan också ge information om till exempel lagstiftning och producentansvar generellt.” 

Nästa år kommer Sumi dessutom att erbjuda en helt ny tjänst: rapporteringsverkstäder. Där får kunderna personlig handledning i användningen av SumiOn. De första verkstäderna ordnas i samband med nästa SumiOn-webbinarium den 8.1.2026. 

 

SumiOn-rapporteringssystemet tas i bruk vid årsskiftet 

Lahtinen, som har ett stort intresse för utveckling av digitala tjänster, kom till Sumi från ett avfallshanteringsföretag. Hon berättar att hon ser fram emot att få främja den cirkulära ekonomin genom arbetet med SumiOn. 

”Jag ser verkligen fram emot årsskiftet när det nya systemet tas i bruk av kunderna. Det ska bli intressant att höra den första responsen och fortsätta utveckla systemet utifrån den.” 

Korte berättar att hennes mål är att göra det lättare för kunderna att förstå frågorna kring användningen av och tidplanen för rapporteringssystemet. Hon vill också se till att företag med producentansvar hålls uppdaterade om förändringar i lagstiftningen och andra aktuella frågor som berör dem. 

Vill du lära dig mer om det nya SumiOn- rapporteringssystemet? Inspelning av webbinariet hittar du här

 

 

 

Artikeln är skriven av Judit Wikman från kommunikationsbyrån Netprofile.

 

Sumi har sagt upp sitt basserviceavtal med tjänsteleverantören Rinki

Sumi har sagt upp sitt basserviceavtal med tjänsteleverantören Rinki

Sumi har sagt upp sitt basserviceavtal med tjänsteleverantören Rinki. Trots detta fortsätter alla lagstadgade producentansvarstjänster som tidigare i...

Read More
Sumi går över till ett eget rapporterings-system - SumiOn lanseras i januari 2026

Sumi går över till ett eget rapporterings-system - SumiOn lanseras i januari 2026

I maj 2025 sade Sumi upp det grundläggande serviceavtalet med servicebolaget Ring. Beslutet baserades på ett starkt önskemål från våra kunder:...

Read More
Producentens fördel som utgångspunkt för rapporteringssystemet SumiOn

Producentens fördel som utgångspunkt för rapporteringssystemet SumiOn

Vi vet alla hur det känns att använda ett system som ger gråa hår. Den belastning som tekniken kan orsaka är så vanlig att Arbetshälsoinstitutet...

Read More