Skip to content
Hem » Aktuellt » Sumi öppnade ett banbrytande AI-verktyg – förpackningsåtervinning och producentansvar förklarade dygnet runt

Sumi öppnade ett banbrytande AI-verktyg – förpackningsåtervinning och producentansvar förklarade dygnet runt

Sumi och twoday AI Works har utvecklat Finlands första kostnadsfria, AI-baserade servicebot som betjänar alla företag och gör det enkelt att reda ut alla slags frågor inom området producentansvar för förpackningar och återvinning i allmänhet. Servicebotten AI Agent öppnades på Sumis webbplats i november. 

Behovet av lättillgänglig information om producentansvaret för förpackningar är just nu akut, eftersom omsättningsgränsen för det lagstadgade producentansvaret, som legat på en miljon euro, försvinner. Det innebär att uppskattningsvis 30 000 nya företag kommer att omfattas av producentansvaret. Producentsammanslutningen Sumi Oy vill med hjälp av artificiell intelligens hjälpa företagen som håller på och lär sig sina nya skyldigheter.

Sumilit

”Tidigare gällde producentansvaret för förpackningar bara stora företag, och de vet redan vad producentansvaret handlar om. Nu när skyldigheterna i början av året kommer att börja gälla även de allra minsta företagen, ville vi hjälpa dem genom att erbjuda ett enkelt sätt att få information. AI-botten betjänar naturligtvis alla våra kunder, partner och egentligen vem som helst som är intresserad av producentansvar och återvinning,” säger Mika Surakka, verkställande direktör för Sumi. 

Finländska twoday AI Works avancerade AI-verktyg AI Agent utnyttjar en språkmodell som lärts ut med hjälp av ett omfattande material. Tack vare detta är samtalet med verktyget naturligt och intuitivt. AI hämtar sin information från material på Sumis och dess partners webbplatser, myndigheternas öppna databaser och exempelvis från lagstiftningen på Finlex.

”Vi anser att de möjligheter som artificiell intelligens och framför allt AI Agent har inom främjandet av återvinning är en enorm chans. Sumi var den första i sin bransch att gå med i projektet, vilket blivit en riktigt fin referens även för oss”, berömmer Jyrki Narvanto, verkställande direktör för twoday AI Works. 

För användaren som letar efter information presenterar sig AI Agent som tecknade figurer som kallas Sumilit. Besökarna på Sumis webbplats samtalar med Sumilit genom att skriva och figurerna svarar med hjälp av information som lärts ut till dem även på krångliga frågor – varje dag året om och dygnet runt. 

”Fördelen med AI Agent är just att botten svarar outtröttligt på kundernas frågor och hjälper dem att lösa problem precis när de ligger i knäet på en. Till exempel företagare har vanligtvis inte tid att plöja igenom lagtext eller surfa på nätet. Verktyget minskar avsevärt också flödet av telefonsamtal och e-post till oss”, säger Janne Teliranta, Sumis kundrelationschef som ansvarar för projektet.

Den artificiella intelligensen hos AI Agent som nu används hos Sumi utvecklas och lärs ut kontinuerligt utifrån de erfarenheter som fås samt med hjälp av data, till exempel de vanligaste frågorna som kunderna ställer. 
“Vårt mål är att skapa en omfattande databas som gagnar hela branschen och där företag i alla storleksklasser hittar omfattande information om producentansvaret”, summerar Surakka. 
“Vår vision är att generera mervärde för våra kunder med hjälp av våra tjänster och detta är ett utmärkt exempel på det”, fortsätter Teliranta. 

Testa servicebotten och ställ dina frågor till Sumilit på: www.sumi.fi 

Mer information:   

Mika Surakka, verkställande direktör, Sumi Oy 
mika.surakka@sumi.fi 
Tfn +358 400 197 848   

Jyrki Narvanto, verkställande direktör, twoday AI Works 
jyrki.narvanto@twoday.com 
Tfn  +358 400 800 658 

twoday 

twodays 2 500 experter i Norden och Litauen hjälper organisationer att uppnå framgång i den digitala omställningen bland annat genom mjukvaruutveckling, datastyrt beslutsfattande, AI- och automationslösningar, digitala tjänster samt skräddarsydda IT-lösningar. twoday är en fullservicepartner inom teknologi för 8 000 kunder inom den offentliga och privata sektorn. twoday Groups omsättning år 2022 var 326 M€. I Finland sysselsätter twoday 650 toppexperter i Helsingfors, Åbo, Esbo, Hyvinge, Tammerfors, Villmanstrand, Jyväskylä och Uleåborg. www.twoday.fi