Hartwall ja yrityksen tuotteet ovat tuttuja monille suomalaisille – aina Jaffasta aikuisten juomiin asti. Jo vuonna 1836 perustettu yritys panostaa pakkausmateriaaliensa kierrätykseen ja uusiokäyttöön, ja on saanut toimistaan kehujakin. Miten muutokset pakkausten tuottajayhteisöpäätöksissä ovat näkyneet Hartwallin arjessa? Ja mikä sai heidät valitsemaan Sumin sopimuskumppanikseen?
Esimerkiksi juomakorit kiertävät Sumi Oy:n kautta.
Hartwall on jo liki 200 vuoden ajan tuottanut virvoitusjuomia ja panimotuotteita suomalaisille. Vuosien saatossa bisnes on laajentunut kattamaan myös uusia kategorioita, kuten kahveja ja snackseja. Yhtiö työllistää tällä hetkellä noin 700 ihmistä ja välillisesti jopa 11 000. Yritys kuuluu tanskalaiseen Royal Unibrew -konserniin, jonka riveissä myös pakkausmateriaalipäällikkö Asko Sipola työskentelee.
”Hartwall on pakkausmateriaalien iso käyttäjä ja valmistaja, joten niiden kierrätys on meille ensisijaisen tärkeää. Meidän tavoitteenamme on, että sata prosenttia käyttämistämme pakkausmateriaaleista kierrätetään tai uudelleen käytetään vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä ollaan jo hyvin lähellä maalia”, Sipola kertoo.
Vuosittain Hartwall käyttää noin 138 tonnia pakkausmateriaaleja, joihin sisältyvät muun muassa etiketit, aaltopahvit ja pantilliset palautettavat pakkaukset. Hartwall onkin pakkausmateriaalien kierrätyksessä toimialansa kärkipäässä – ja saanut myös kehuja toiminnastaan Lassila&Tikanojalta. Kehuja Sipolalta saavat myös suomalaiset, jotka palauttavat ahkerasti pantillisia palautettavia pakkauksia.
Osaava sopimuskumppani auttaa navigoimaan muutosten keskellä
Suomessa pakkausten tuottajalla on tuottajavastuu, jota säätelee lainsäädäntö. Se tarkoittaa, että tuottajan on järjestettävä markkinoille saattamiensa tuotteiden jätehuolto ja vastattava siitä aiheutuvista kustannuksista. Tuottajayhteisöt, kuten Sumi, auttavat asiakkaitaan huolehtimaan kaikkien pakkausmateriaalien kierrätyksestä.
Aikaisemmin tuottajilla saattoi olla jopa viisi erillistä tuottajavastuunsiirtosopimusta, ja jokaisen materiaalin kierrätys hoitui eri materiaalikohtaisen tuottajayhteisön kanssa. Tällaista mallia kutsutaan hybridisopimukseksi. Nyt Pirkanmaan ELY-keskuksen tuottajayhteisöpäätöksen mukaan yritys voi kuulua pakkausten osalta 1.1.2025 alkaen vain yhteen tuottajayhteisöön. Hartwall valitsi kumppanikseen Sumin.
”Tuottajayhteisöpäätöksen myötä ryhdyimme vertailemaan sopimusyhteistyökumppaneita ja kun saimme uudet hinnastot, oli valinta ja asiakkaaksi siirtymisen prosessi helppo. Päätökseemme vaikuttivat Sumin periaatteet, tavoitteet, kontaktihenkilöt – ja tietysti heidän tarjoamansa kilpailukykyisempi vaihtoehto”, Sipola selvittää.
Sipolan mukaan siirtymä hybridiasiakkaasta Sumin sopimuskumppaniksi sujui ilman yllätyksiä ja sumilaiset ovat olleet valmiita sparrailemaan ja auttamaan. Muuttuva lainsäädäntö, erityisesti PPWR-asetus, nostaa osaavan kumppanin tärkeään asemaan. Sumi on aina ensisijaisesti tuottajan asialla, joten tuottajayhteisö reagoi herkästi kotimaisen kierrätyksen tarpeisiin.
”Kun meidän ydinbisnestämme on valmistaa juomia tehokkaasti ja vastuullisesti, toivomme kumppanilta innovatiivista front end -ajattelua, edunvalvontaa sekä hyvää ja selkeää informaatiota niin tulevista mahdollisuuksista kuin muutoksistakin. Kumppanin on tärkeää olla ajan hermolla ja tarjota meille erilaisia parhaita käytänteitä”, Sipola summaa.
Me Sumilla haluamme luoda tuottajille palveluita, jotka ovat kustannustehokkaita ja läpinäkyviä. Jos hybridiasiakkuudesta sopimuskumppanille siirtymä mietityttää, ota meihin yhteyttä!