Sumi on jatkossa kaikki pakkausmateriaalit kattava tuottajayhteisö. Se jatkaa tulevaisuudessa itsenäisenä tuottajavastuuyhtiönä, joka laajenee kattamaan muovipakkausten lisäksi kaikki pakkausmateriaalit: lasin, kartongin, metallin ja puun.
Yhtiökokous päätti asiasta 29.4.2022, jolloin yli kaksi kolmasosaa osakkaista oli sitä mieltä, että SUMin on parempi jatkaa omana tuottajayhteisönään. SUM on hakenut kesäkuussa Pirkanmaan ELY-keskukselta tuottajayhteisöasemaa kattaen kaikki pakkausmateriaalit. Kilpailu parantaa alan kustannustehokkuutta.
Sumin tavoitteita uudessa tilanteessa ovat pakkausten keräysasteen ja kierrätysasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi SUM kehittää toimintoja ja lisää opastusta. Tavoitteena on myös innovaatioiden lisääminen ja kierrätysraaka-aineen turvaaminen suomalaiselle teollisuudelle.
Uusi jätelaki kirittänyt muutokseen
Jätelain muutos edellyttää, että jatkossa pakkausten tuottajayhteisön toimialan on katettava kaikki pakkausmateriaalit. Tämä on sysännyt tuottajavastuujärjestelmän muutokseen, sillä tähän asti Suomessa on toiminut kullekin pakkausmateriaalille erikoistuneita tuottajayhteisöjä.
Sumi toteuttaa uutta toimintamallia
Tulevaisuuden suurimmat haasteet liittyvät muovin keräykseen ja pakkausten tuottajavastuun velvoitteisiin, jotka aiheuttavat kustannuspaineita. Tälläkin hetkellä muovin osuus kattaa 2/3 kaikista tuottajien maksamista pakkausmaksuista. Siksi muovi tulee olemaan pakkausten tuottajayhteisöissä ratkaisevassa asemassa.
Kaikki Sumin muovipakkauksia koskevat operatiiviset sopimukset terminaalien ja käsittelijöiden kanssa jatkuvat entisellään muuttuneesta tilanteesta huolimatta. SUM neuvottelee muille materiaaleille vastaavat sopimukset ja vahvistaa organisaatiotaan muiden pakkausmateriaalien tuottajavastuun hoitamiseksi. Lisäksi SUM:n hallitus on valmistellut uutta strategiaa yhtiölle.
Sumi haluaa tehdä tiivistä yhteistyötä kilpailevien tuottajayhteisöjen kanssa, jotta turhat ja päällekkäiset toiminnot vältetään. Tästä seuraa kustannussäästöjä, joista myös kuluttajat lopulta hyötyvät – pakkausten kierrätysmaksuthan ovat tuotteiden hinnoissa. Myös tuottajat hyötyvät kilpailun tuomasta kustannustehokkuudesta ja kohonneesta kierrätysasteesta.